2014. június 04.
A diétázás rejtelmei
Sokan egész életüket úgy élik le, hogy mindig követik az aktuális slágerdiétákat, mások egészségügyi okokból változtatnak a táplálkozásukon, és vannak akik bármiféle étrendi korlátozás nélkül is teljesen jól vannak (és jól is néznek ki). Cikkünkből megtudhatod, mit is jelent valójában a diéta szó, és hogy milyen típusai léteznek.



Kép forrása: prweb.com


Mi is az a diéta?

A köznapi értelemben általában a fogyókúra szinonimájaként használjuk. Orvosi értelemben elmondhatjuk, hogy a diéta célja a szervezett megváltozott állapotához alkalmazkodó táplálkozás, legyen az akár életkori sajátosság, akár egy megbetegedés, vagy éppen elhízás, illetve kóros soványság. A diéta ebben a megközelítésben gyakorlatilag az egyén szervezete és élethelyzete számára ideális táplálkozási formát jelenti.
 
A diéta típusai

Életszakaszhoz igazodó diéta: más-más táplálkozási szempontok fontosak egy kisgyermeknél, mint egy felnőtt embernél, vagy éppen egy időskorúnál.

Élethelyzet diéták: Az adott élethelyzet is nagyban befolyásolja az ideális étrendet. Például ha valaki olyan időszakot él, hogy kemény fizikai munkát kell végeznie, akkor akár 2000 kalóriával is emelkedhet a napi kalóriaszükséglete. A vizsgaidőszakokat és egyéb stresszesebb életszakaszokat könnyebb átvészelni, ha például magas magnézium tartalmú ételeket fogyasztunk. Várandósság idején pedig folsav kiegészítés szükséges.

Betegség-megelőző diéták: Például téli időszakban érdemesebb több C-vitamin tartalmú táplálékot fogyasztani az influenza megelőzésére. A trópusi országokban csípős fűszerekkel, illetve mérsékelt (!) alkoholfogyasztással próbálhatjuk kivédeni az emésztőrendszer fertőzéseit. Időskorú nőknek pedig érdemes megemelni a kalcium fogyasztást, a csontritkulás megelőzése miatt.

Betegségek miatti diéták: Cukorbetegeknek nagyon szigorú szénhidrát diétát kell tartaniuk, de a táplálkozási igény olyan egyéb betegségek esetén is megváltozik, mint a gyomorfekély, bélgyulladás, epebetegségek,vagy éppen a vashiány.

Esztétikai diéták: Ezek célja az egészség mellett a vonzó külső kialakítása. Ide tartoznak a kalóriaszegény súlycsökkentő fogyókúrák, illetve a magas fehérjetartalmú, izomtömegnövelő étrendek is.


Kép forrása: dietless.hu

Néhány napjainkban divatos diéta:
 
Mediterrán étrend: ez az a fogyókúra, amit az orvosok többsége pártol. Legnagyobb előnye, hogy lassú, de egészséges súlyvesztés érhető el vele, és a jó-jó effektus esélye sem vészes. Lényege a sok zöldség és gyümölcs, a teljes kiőrlésű lisztek, sovány húsok és halak, valamint az olívaolaj és egyéb hidegen sajtolt olajok mértékletes fogyasztása.
 
Raw food: a nyersevők azt vallják, hogy a nyers ételek fogyasztása segít visszanyerni az egészséget, és beállítja az ideális testsúlyt. A zöldségek és gyümölcsök mellett csírákat, aszalványokat, magokat és mértékkel mézet is fogyasztanak. Minden étel elkészíthető nyers változatban is, például a spagetti utánzásához vékonyra szelt cukkini csíkokat használnak.
 
Paleolit étrend: vitatott, de nagyon népszerű étrend, ami a gluténtartalmú gabonák mellett a rizs és kukorica fogyasztását sem ajánlja. Elsősorban maglisztek, húsok, zöldségek és mértékkel gyümölcsök fogyasztását javasolja.
 
90 napos diéta: az ételek szétválasztásán alapul. Fehérje, szénhidrát, keményítő és gyümölcsnap váltakozásából áll. Sokaknak sikerült jelentős súlycsökkentést elérni vele, viszont vigyázni kell vele, mert ingadozhat tőle a vércukorszint.
 
Kalóriaszámlálás: A diéták és fogyókúrák nagy klasszikusa, ami ha nem túl szigorú, akkor hosszú távon is tartható sikert hoz. Ma már online felületeken követhetjük nyomon az elfogyasztott ételeink kalória- és tápanyagtartalmát. A magyar kaloriabazis.hu oldal is nagyon jó, az angol nyelvű www.myfitnesspal.com fórumában pedig sikeres fogyókúrázó emberek százainak fotóját is megnézhetjük, ami nem kis motiváció! Fontos, hogy sose menjünk a napi alapanyagcserénk alá (ez az a kalóriamennyiség, amit a szervezetünk alapból, mozgás nélkül is elhasznál naponta), ezt az értéket a fenti weboldalakon kiszámolhatjuk.