2014. november 05.
Street Workout
Egészen biztos vagyok benne, hogy senki sem gondolta volna gyerekként, hogy a mászókán eltöltött órákért évtizedekkel később aranyérmeket fognak osztani világversenyeken, amit idén a hazánkfia Kovács Tibor nyert meg Németországban. 



Pedig ez a valóság, a street workout magyarul utcai gyúrás, vagy calisthenics jelenleg az egyik legnépszerűbb edzésforma a hobbi és fél-profi erősportolók között. A módszer eredete ismeretlen, sokan „gettó gyúrásként” ismerik a dolgot az amerikai fekete közösség szegényebb negyedeiből származtatva a módszert, de az utcai edzés sokkal találóbb, hiszen nem csak amerikai külvárosokban lehet így edzeni, hanem bárhol a világon ahol van erre alkalmas játszótér.

Miért?
 
Sokan próbálnak ebből is dollármilliókat keresni, pedig semmilyen mágia nincs a dolog mögött, hiába írnak róla könyveket, a módszer azért lett népszerű, mert nem szükséges hozzá konditermi géppark, sem kiegészítők, amiket aranyáron mérnek. Csak a saját testsúlyunk és egy játszótér kell, amiből Magyarországon van bőven szerencsére, és mikor nem a gyerekeké a főszerep igénybe lehet venni az eszközöket húzódzkodni, fekvőtámaszozni és guggolni amíg le nem megy a nap.
 
Hol?
 
Bárhol. Akármelyik játszótér megfelel erre, ahol vannak csöves elemből épített mászókák, és rudak. Itthon még a régi rendszer stílusában épült játszóterek vannak többségben így bőven találunk ilyen, akár teljesen elhagyott játszótereket ahol csoportosan is lejárhatunk edzeni ebben a stílusban.
 
Hogyan?
 
Természetesen már itt is kialakultak irányzatok és trendek, de sportmúlt nélkül is érdemes belevágni ebbe a fajta edzésbe, mert az alapgyakorlatok minden irányzatnál ugyanazok és odafigyeléssel könnyedén, és sérülésmentesen elsajátíthatóak. A gyakorlatokról és a helyes elvégzésükről a többség az interneten tájékozódik, aztán irány a játszótér, ahol aztán ki-ki vérmérsékletének megfelelően egyedül vagy csoportosan fejlődik tovább. Nyugodtan érdemes odamenni egy éppen edző nagyobb csoporthoz, mert garantáltan kedvesen fogadják az embert és segítenek neki. A fő szabály itt is ugyanaz, mint a legtöbb sportnál: lassú tempóban érdemes haladni, elkerülve a sérülésveszélyeket, megfelelő bemelegítéssel és nyújtással. Az akrobatikus gyakorlatokat pedig kizárólag megfelelő tudással és segítséggel érdemes kipróbálni, mert a mászókáról nagyot lehet esni, erre még biztosan emlékszünk gyermekkorunkból.